Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Odraz života ve světle snů ...u pacientů v léčbě závislostní problematiky
Zumrová, Barbora ; Líbalová, Ivana (vedoucí práce) ; Chrz, Vladimír (oponent)
Diplomová práce se věnuje zkoumání souvislostí bdělého a snového života pacientů léčbě závislostní problematiky. Cílem práce je postihnout prožitky snových obsahů u pacientů v léčbě závislostní problematiky a odhalit jejich možná prolínání s životními příběhy participantů. Cílem je též podpořit citlivost k porozumění těmto souvislostem v klinické a terapeutické práci se závislostní problematikou. Pozornost je věnována představení závislostní problematiky a současně využívaným přístupům k její léčbě. Dále též teoriím a přístupům ke snění s důrazem na jungiánský přístup k analýze snů, ze kterého je v práci čerpáno. Empirická část pracuje s narativní analýzou a jejími kategoriemi, zahrnující uvažování Životních tématech, Ztvárnění jednání, Narativních strukturách, Hodnotách přesvědčeních, Rozvržení pozic, Reflexi a hledisku či Diskursivní snového a bdělého prožívání participantů Výzkumný vzorek byl tvořen pacienty oddělení 35 - AT muži, Psychiatrické nemocnice Bohnice, jimž byla nabídnuta účast realizovaném výzkumu. Data byla získána prostřednictvím snových deníků, které byly probandům zadány, narativních rozhovorů nad zápisy ve snových denících a objektivních anamnestických dat, získaných ve spolupráci s Psychiatrickou nemocnicí Bohnice a doplněné o anamnestické rozhovory. Data byla následně zpracována pomocí...
Vývoj osobnosti u dětí předškolního a školního věku z pohledu analytické psychologie
Franzová, Martina ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Práce se zabývá vývojem osobnosti u dětí předškolního a školního věku, na který je nahlíženo z perspektivy analytické psychologie C. G. Junga a jeho následovníků. V literárně- přehledové části se věnuje nejprve vymezení pojmu osobnost a uvedení vybraných teorií podle jiných psychologických směrů. Dále seznamuje s Jungovým pohledem na dětskou psychologii a uvedena je i Neumannova teorie vývoje vědomí a Fordhamův náhled na problematiku. Největší pozornost je věnována symbolické tvorbě dětí, jejich imaginaci a tomu, jaký mají vliv na utváření jejich osobnosti. Výstupem práce je návrh výzkumu vývoje dětské osobnosti pohledem analytické psychologie, ve kterém se pracuje s analýzou dat získaných ze dvou projektivních metod, Scénotestu a Testu pohádek. Klíčová slova: Analytická psychologie, Vývoj osobnosti, Předškolní věk, Školní věk, Test pohádek, Scénotest
Ways to the inner space. Hermann Hesse "Demian" und "Siddharta"
ŠIMEČKOVÁ, Pavla
Baklářská práce se zabývá analýzou dvou děl významného německého-švýcarského spisovatele Hermanna Hesseho "Siddhartha" a "Demian". Cílem je teoretická reflexe nad rozdílnými přístupy k cestě sebepoznání, která je ústřední myšlenkou obou děl. Práce se zabývá životem autora, jelikož je jeho tvorba do velké míry autobiografická. Dále přináší novou perspektivu vnímání románu "Demian", jehož detailní rozbor bude vycházet z analytické psychologie C. G. Junga. Studuje archetypy, symbolismus a mytologii. V další části se práce věnuje otázkám vlivu buddhistické a hinduistické filozofie na vznik díla "Siddhartha" a jednotlivé prvky na základě odborné literatury v románu identifikuje.
Interpretace pohádky o Popelce
Kubíčková, Kateřina ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Tato bakalářská práce je prací teoretickou. Zabývá se interpretacemi pohádky o Popelce. Nejprve se koncentruje na vědecký zájem o folklorní literaturu a postavení Popelky v něm, posléze představuje tři nejznámější verze ve skripturální podobě - varianta Basileho, Perraulta a bratří Grimmů. Je zdůrazněno, že sledovanou verzí ve výkladech bude Popelka bratří Grimmů z pohledu hlubinně psychologických přístupů. Jednu skupinu interpretací tvoří zástupci psychoanalytických, freudovských výkladů, druhá skupina je sestavena z příslušníků jungovského hlediska. Jednotlivé výklady se pak komparují na základě struktury nepostradatelných motivů Popelky a diskutuje se její poselství. Následně se porovnávají hlubinně psychologické přístupy k interpretacím pohádek obecně, objevují se jejich shody a rozdíly, i podobné chybování. Naposled se pozornost obrátí k projevu příběhu o Popelce v současné kultuře a k její nesmrtelnosti. Klíčová slova: pohádky, Popelka, psychologické interpretace, psychoanalýza, analytická psychologie
Význam integrace stínových projekcí v učení C. G. Junga pro teologickou etiku mezilidského vztahu
Otáhal, Tomáš ; Červenková, Denisa (vedoucí práce) ; Bouma, David (oponent)
Tato práce se v první části zabývá psychologií C. G. Junga, konkrétně pak tou oblastí jeho učení, která nějak souvisí s mezilidským vztahem. To znamená především psychologické projekce a mechanismy, které tyto projekce zapříčiňují. Mezi tyto mechanismy patří dynamika vědomí - nevědomí, stín a vědomé funkce. Vedle samotných pojmů a mechanismů, zkoumá také to, jakou cestu Jung navrhuje k práci se stínovými projekcemi, ve prospěch mezilidských vztahů. V zásadě jde o proces individuace, se zaměřením specificky k integraci stínu. Druhá část práce se pokouší o teologicko-etickou reflexi Jungovy psychologie v těchto kontextech. Vymezuje vlastní teologicko-etická kritéria pro dobrý vztah a snaží se zjistit, za jakých podmínek může teologie s psychologií C. G. Junga spolupracovat a vzájemně se obohacovat svými poznatky.
Psychologická analýza klasických a novodobých pohádek a jejich srovnání
Šinkner, Filip ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
Práce se zabývá psychologickou analýzou moderních a klasických pohádek a jejich úlohou při psychickém rozvoji dětí, zejména dětí předškolního věku. V literárně přehledové části se zaměřuje na vymezení pojmů moderní a klasická pohádka a uvedení teorií analytiků, kteří se touto tématikou zabývali, jako jsou například Bruno Bettelheim a Marie - Louise von Franz. Dále práce poskytne krátký přehled oblastí, které jsou důležité pro děti předškolního věku, a nabídne několik pohledů na to, proč jsou pohádky v tomto období pro ideální rozvoj dítěte důležité a jaké konflikty mu mohou pomoci vyřešit. Návrh výzkumu se bude týkat přínosu a praktického využití moderních a klasických pohádek ve výchově a práci s dětmi předškolního věku. Pomocí polostrukturovaných rozhovorů budou zkoumány názory tří vzorků odborníků na tuto věkovou skupinu - rodičů, pedagogů, pracujících v mateřských školách a pedagogických psychologů.
Vývoj osobnosti u dětí předškolního a školního věku z pohledu analytické psychologie
Franzová, Martina ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Horáková Hoskovcová, Simona (oponent)
Práce se zabývá vývojem osobnosti u dětí předškolního a školního věku, na který je nahlíženo z perspektivy analytické psychologie C. G. Junga a jeho následovníků. V literárně- přehledové části se věnuje nejprve vymezení pojmu osobnost a uvedení vybraných teorií podle jiných psychologických směrů. Dále seznamuje s Jungovým pohledem na dětskou psychologii a uvedena je i Neumannova teorie vývoje vědomí a Fordhamův náhled na problematiku. Největší pozornost je věnována symbolické tvorbě dětí, jejich imaginaci a tomu, jaký mají vliv na utváření jejich osobnosti. Výstupem práce je návrh výzkumu vývoje dětské osobnosti pohledem analytické psychologie, ve kterém se pracuje s analýzou dat získaných ze dvou projektivních metod, Scénotestu a Testu pohádek. Klíčová slova: Analytická psychologie, Vývoj osobnosti, Předškolní věk, Školní věk, Test pohádek, Scénotest
Nevědomá religiozita z pohledu vybraných psychologických směrů
Řádková, Lucie ; Chlup, Radek (vedoucí práce) ; Halík, Tomáš (oponent)
V současné době roste popularita spirituality na úkor institucionálních forem náboženství. Spiritualita je asociována především s osobními duchovními zkušenostmi, které mohou nabývat různých forem a čerpat z různých zdrojů. Bakalářská práce se zabývá jednou z jejích možných forem a to nevědomou spiritualitou, která je vymezena jako hypotetický koncept, na něž můžeme usuzovat z různých nepřímých a v současné době velice rozšířených projevů lidského prožívání a chování. Náznaky tohoto konceptu můžeme najít v dílech zakladatele analytické psychologie C. G. Junga a existenciální analýzy V. E. Frankla. Vzhledem k významovému posunu pojmů spiritualita i religiozita oproti době vzniku jejich děl je v práci kladena otázka, zda lze jejich teorie aplikovat i na současnou situaci a koncept nevědomé spirituality. Nejdříve jsou proto v práci shrnovány aktuální přístupy a definice spirituality a religiozity. Pozornost je zaměřena hlavně na definice B. J. Zinnbauera a K. I. Pargamenta. Následně jsou rozebírány základní pojmy a teoretická východiska obou psychologických směrů i jejich přístup k náboženským jevům. Tato východiska jsou aplikována na koncept nevědomé spirituality s pokusem o její bližší vysvětlení. Na základě této aplikace jsou oba přístupy porovnány se zdůrazněním jejich pozitiv, negativ a přínosu k...
Interpretace pohádky o Popelce
Kubíčková, Kateřina ; Kučera, Miloš (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Tato bakalářská práce je prací teoretickou. Zabývá se interpretacemi pohádky o Popelce. Nejprve se koncentruje na vědecký zájem o folklorní literaturu a postavení Popelky v něm, posléze představuje tři nejznámější verze ve skripturální podobě - varianta Basileho, Perraulta a bratří Grimmů. Je zdůrazněno, že sledovanou verzí ve výkladech bude Popelka bratří Grimmů z pohledu hlubinně psychologických přístupů. Jednu skupinu interpretací tvoří zástupci psychoanalytických, freudovských výkladů, druhá skupina je sestavena z příslušníků jungovského hlediska. Jednotlivé výklady se pak komparují na základě struktury nepostradatelných motivů Popelky a diskutuje se její poselství. Následně se porovnávají hlubinně psychologické přístupy k interpretacím pohádek obecně, objevují se jejich shody a rozdíly, i podobné chybování. Naposled se pozornost obrátí k projevu příběhu o Popelce v současné kultuře a k její nesmrtelnosti. Klíčová slova: pohádky, Popelka, psychologické interpretace, psychoanalýza, analytická psychologie

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.